Historia |
2008 del 2 |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Äntligen!!!!!! Efter en hel del meck var det så äntligen klart. Vi var och besiktigade bussen i Markaryd och den gick igenom med bara en villkors 2:a! Ett stort tack till Atteviks i Älmhult som lagt ett antal timmar för att få rätt på bromsarna. "Det blev ett halvårs baksmälla på den kräftskivan....." som Sten-Åke mumlade fram när bromsprovaren till slut spottade fram ett godkänt protokoll. Blev kanon bra värden till slut och till och med handbromsen nyper bra från att inte ha funnits alls. Ett steg närmare Rudskogen..... | |
Har till slut lämnat in bygglovsansökan på garaget till byggnämden efter ett antal turer..... Tyvärr ligger behandlingstiden nu på bortåt 8 veckor.... jag hade ju planerat vara klar om 8 veckor... ;) Bara att hålla tummarna.... | |
Har skaffat lite verktyg till kommande bygget. Sågen kändes helt OK i gejdrar och priset var överkomligt | |
Köpte även en rejäl tvåväxlad borrmaskin som orkar dra stora hålsågar | |
De batteridrivna mutterknackarna har utvecklats enormt på sistone. Den här lilla rackaren drar 230Nm och både lossar och spänner det mesta. Kalas med 1/2" fattning och allt | |
Var en runda på Bauhaus och investerade i ett litet verktygsskåp. Ska ha mätverktyg och dylikt i det hade jag tänkt. Kvaliteten var väl inte på topp men det duger nog för ändamålet.... | |
Skaffade även en rejäl kofot för det stundande rivningsarbetet på befintligt garage | |
Skaffade ett nytt batteri till karten då det gamla inte lämnade mer än under 10V längre. Hoppas det kan hjälpa till att få den att gå klockrent i fortsättningen. Handlade även ett par tänger och en luftpåfyllare som jag saknat | |
En ny mätare till oljetemperaturen i växellådan inhandlades. Sitter vid dörren på passagerarsidan då den inte skall avläsas under drift direkt | |
Var nere hos Jesper på ÅBR Motorsport och hämtade lite gummi. Han har MYCKET på hyllan nuförtiden, lite som ett barn i en godisbutik, svårt att hålla fingrarna i styr.... | |
Toyos R variant i samma dimension som tidigare (205/40-17) så jag vet att det passar, även om det är lite smalt... (blir kanske en liten breddning i framtiden...) Borde hur som helst bli bättre än de gamla bakelitpuckarna från -98 som satt på innan.... Nu ska jag bara hitta någon som kan kränga dem lite snabbt och lätt..... | |
Köpte ett antal 3 bars MAP-sensorer för ett tag sedan. Hade tre lediga ingångar i WbO2:n så jag knåpade ihop en platta av PolyKarbonat med tre sensorer och en vanlig 7805 för att generera 5V spänning. Värmeavledningen blev väl inte den bästa men å andra sidan ska givarna väl inte förbruka någon vidare ström heller. Var lite pill att isolera benen något sånär | |
De tre trycken som skall loggas blir: vevhustryck, plenumtryck och avgasmottryck. Blev ett nytt "jaha..." när jag skulle kalibrera in värdena i mjukvaran med min tryck/sug labpanel. MSD:s 2313 3 bars givare lämnar 5V vid 1.7 till 1.8 bars övertyck. Kalas... | |
Var bara tvungen att ta bort lite onödigt material.... | |
Inkopplat och klart på kardantunneln | |
Uppgraderade till senaste versionen av loggmjukvaran (WinLog 1.0) till WbO2:n. Var stor skillnad mot gamla TEWBLOG. Enkelt att skapa egna realtids "Dashboards" med larmhantering. Även visningsprogrammet för sparade loggar var klart förbättrat. Ska bli spännande att prova | |
Även de nya R-däcken har kommit tillbaks från däckkrängaren och hittat sin plats på bilen. Är samma dimension som de gamla däcken men det ser tight ut.... Hoppas det går fritt vid lite inspirerad körning. Anderstorp den 13:e hade varit ett bra test om bara Linda kunde sätta lite fart.... | |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |