Historia

 2016 del 2
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

   
Axeln blev slutmonterad med dämparna uppjusterade 10mm mot innan. Bromsledningar ihopkopplade och bakre kretsen luftad. Allt verkar ok.

På TA-festivalen förra året märkte jag att trottelblipen på växelspaken hade lagt av. Var bara en lödning som hade släppt / var dåligt gjord. Pressade wiren denna gången så får vi hoppas det håller bättre...

Förra året drog jag om luften in i turbona. Tyckte inte utfallet blev till belåtenhet så det blev att bygga om....
Konorna som är pålimmade på aggregaten slutar på Ø83mm utvändigt. Köpte 3.5" rör och böjar från do88, samt 83mm och 3.5" silikonslang. Hade inget bra material att svarva konor ur så det fick bli från homogen axel
Blev mycket spån...
Även konor från 3.5" till 3" in i filterna skulle tillverkas på samma sätt. Blev några timmar i manuellsvarven...
... och även här mycket spån...
Efter lite pyssel med kapsåg svets och tape började det slutgiltiga utseendet ta form
Hoppas och tror inte det skall påverka kylflödet genom IC nämnvärt
Filter köptes från GIK. Blev K&N:s RR-3001. Limmades med PL400 på 2mm aluminiumplåt
Övre frontplåten fick modifieras en del för att få plats med nya placeringen av filterna
Rören helt färdigsvetsade. Alla skarvar slipade på insidan då jag inte kör med rotgas (och passningen i skarvarna blir sällan helt 100 mitt i en böj / en svarvad kona)
Slipen har fått gå en del...
Färdigt i bil. Rören tejpade med värmereflekterande tape från DEI. Notera även mätpunkter i båda ändar av rören för möjlighet till mätning av tryckfall över filter / filter och rör.
Bilen är alltså frånochmed nu även utrustad med näsborrar...
Nästa större projekt var att få till aero i bakändan på bilen bättre. Jag köpte aeroprofilrör till vingen för att tag sedan. Beslöt även att höja vingen 130mm till. När nu vingen sitter så mycket högre än första versionen (har ju höjt den typ 100mm? redan innan) blev inte vinkeljusteringen bra så även den fick göras om. Lite marigt att spänna rören rakt i fräsen, inte deformera dem men de ska ju helst sitta kvar...
Fästkutsen till örat på vingen. Borrade ur den och svetsade tunt lock efter insvetsning i röret. Tjänade säkert 60g på detta...
Stag till nya vinkeljusteringen. 4mm 4212 plåt med fyra hål i ena ändan och långhål i andra ger stor total justervinkel men ändå bra stabilitet och enkel inställning
Provmonterat på bil
Stagen förstärkta och helsvetsade
Även lockade där det behövdes
Slutgiltigt resultat med svarvade brickor i 7075 och rätt längd på bultar
Fortsättningen av aeroförbättringen i rumpan bestod av en nedre vinge, i fortsättningen av bagageluckan. Denna har ett par olika (tänkta...) effekter. Dels vill jag skapa en lågtryckszon för evakuering av luft från kylarna. Lyckas detta får jag ett litet bidrag i downforce från vingen men förhoppningen är även att öka effekten i diffusorn. Även Cv borde gynnas och traktorn kanske skär luften likt en pil...? Eller händer inte ett skit... vi får se...
Bertil hjälpte mig klippa till en 2mm aluplåt och knäcka till den i 14grader. Efter ett par hjälpande händer i form av snöre, tape, domkraft och clecos lyckades jag övertala den att sitta kvar på rätt ställe
Många clecos senare satt även förstyvningsvinklar på plats
Efter att ha nitat dit den på bakluckan med 5mm nit och plåtbitar på undersidan samt 3.2mm nitar till förstärkningsvinklarna var det bara att fortsätta med clecos och gavelplåtarna...
Själva vingen på plats komplett
För att inte flexa för mycket vid belastning använder jag stöttor ner till plåten över kofångaren. Fräste fram fästöron för gaffelfäste
Alla fyra klara. Förhoppningsvis både lätta och starka. Skall nitas fast med 5mm nit
Övre fästet på staget blev vanlig uniball i storlek M6
Staget består av stålrör Ø10x1 och svetsändar i rostfritt
Färdigt resultat. Ska bli spännande att prova...
När vet jag inte ännu får någon liten har det inte trillat ut ännu och om en vecka är det KoM. Ett alternativ kan ju vara Ljungbyhed. Var och tittade där en runda i tisdags och det ser fullt möjligt ut. Bara 40min körning ner så är man på plats. Men jag hoppas allt på festivalen fortfarande....
Det övre vingbladets infästning har varit bristfällig. Tanken var nog inte att använda så har breda vingplan. Hela övre vingplanet har suttit fast i gavelplåten som sedan förmedlat kraften via det undre in till själva fästet ner i karossen. Tycker att det har sett ut som övre bladet flexat ner och närmat sig det undre i högre hastigheter. Tanken var att lägga distanser mitt över karossinfästningen som stöttar det övre bladet
Ritade av profilerna på gavelplåten så jag fick tag på inbördes positionerna. Scannade plåten och CAD:ade upp en distans. Fräste en prototyp så jag kunde verifiera att allt passade. Sedan var det dax att ge sig på de riktiga bitarna...
Fräsning av liv i ämne.

Framsida

Baksida
Efter lite sågande med byggsågen...
... och lite yxande för att bli av med mer material...
... så hade vi kommit hit (riktig bit vs prototyp)
Fräsning av fixtur för sista uppspänningen
Fräsning på fixtur. Bitarna är aningen veka när man häller dem i livet som är 3mm tjockt...
Bitar helt klara. 45g / st
Limmade på plats med PL400
Stagen till undre vingen fick sig en omgång med sprayburken
Monterat på bil med svarvade brickor i 7075
Även de övre vingstagen åkte på samma behandling innan slutlig montering. Nu sitter allt fast där bak för provkörning.


Har även varit hos Martin på LunTec och kollat spridarna. De var precis som förra året. Ska försöka hinna med att få in variationerna i sprutet i år.

Har hällt på bränsle och kollat utslag på tankmätare. Det var en intressant upplevelse... 10liter visade under min. 20 liter strax över tom och 40 liter halv tank. Tanken är inte ens 60liter...

Tänkte köra 50 / 50 V-power / E85 i år. Efter jag slabbat i 20liter av varje visade etanolmätaren runt E48 efter lite rundpumpning, så det verkar vara en del etanol i V-powern också...

Fyllde även på 8liter olja och körde pumpen lite med borrmaskinen. Inget konstigt så långt.

Men tiden börjar bli knapp. Ingen unge i sikte än...
Bilen var startad och klar för race i god tid (!?!?) för festivalen men någon liten unge ville inte titta fram så jag fick tyvärr stå över i år

Vid den uppmärksammande (!!) provkörningen i kvarteret drogs ett par slutsatser:
1. Kopplingspedalen har för mycket slag. Känns bra en bit sen känns det som det blir trögare igen. Vet inte om det kan bero på att jag har Sachs koppling och urtrampningslager från AP men det känns bäst att göra ett mekaniskt stopp så att inte chaffisen får för sig att trampa hela slaget i ren upphetsning
2. Kompenserade spridarna enligt flödestestet. Tror faktiskt det blev lite bättre / jämnare gång
3. Oljeläckagen verkar vara botade
4. Verkar få lite mindre vakuum med rättvänd bakre packbox runt veven


Men då fanns det ju å andra sidan lite mer tid att fixa till lite delar...

Har varit tveksam till funktionen av hålen i bakre sidoruterna. Kan lika gärna ha fungerat som ejektor och sugit ur luft ur kupen som att släppa in. Gjorde lite provisoriska styrningar för att i alla fall få stopp på eventuellt utflöde och förhoppningsvis trycka in lite istället. Ska bygga om detta så småningom och flytta ut hela sidorutan men det är en för stor operation för tillfället. Får utvärdera detta först
Väger en del men känns hyggligt stabilt i alla fall
På plats i bilen
Efter lite CAD:ande var det bara att ge sig på pedalstoppet. Blev jobbig att hålla fast...

Första körningen

Fixtur
Körning i fixtur
Klar i fixtur
Färdig bygel
Fösta körningen av överfallet
Klar efter att ha planat av undersidan
Monterat i bil tillsammans med en bit aluminiumplåt för att få ett vinkelrätt anslag för skruvskallen. Blev lite testande med olika längder av skruv innan det kändes bra
Var inte lätt att komma till och borra mellan pedalerna men jag köpte en vinkel till borrmaskinen när jag byggde garaget. Kom väl till pass!
Har sett många varianter på gavlar till splitter men jag tänkte inte göra bilen bredare fram än vad den redan är. Skissade lite i datorn och skrev ut lite pappmallar för att se hur det såg ut i verkligheten. Hittade en design jag var nöjd med och skar därefter ut lite 2mm aluplåt med nibblern. Efter en massa putsande av kanterna och lite bockande i den alldeles för klena Biltema-bordskantviken blev resultatet så här
Montering med hjälp av de nu ovärderliga clecosprylarna
Nitat och klart. Funderar på att sätta kasplattor under splittern men det får vänta. Vi får väl se om jag sliter upp baksidan på nitarna...
Klart så långt.

Gjorde en enkel kontroll av hjulvinklarna med snöre. Verkar som jag har fått ett par mm toein på bakaxeln efter behandlingen hos IGMAB. Har även någon mm toein fram, precis som det varit innan. Skulle behöva göra en ordentlig vägning av bilen med tillhörande justering. Får se vad som går att hitta på

Väntar som sagt fortfarande på nedkomst. Hoppas kunna köra nere på Ljungbyhed den 23/8 men då får det snart braka loss. Hade varit skoj att ta en runda på Mantorp också i år. Såg att det var någon körning 30/9 men det är ju en evighet dit. Får fundera vidare. Kanske hinner pyssla ett tag till. Den där lilla rackaren verkar lyssna lika lite på pappa som resten av familjen...
Intryck Ljungbyhed


+ Väldigt enkelt och okonstlat arrangemang med mängder av körtid. Kunde kört 3h på raken. Enkelt med depå osv. Få bilar och trevligt folk
+ Helt ok bansträckning för att testa det mesta
+ Verkar ha fått bukt med vattentempen. Stabil på 90 grader
+ Känns som bettet bak blivit markant bättre! Äntligen!! thumbs up thumbs up
+ Nya ettan i kombination med 3.15 i axeln funkar fantastiskt bra. Nu är ettan fullt användbar i snävare kurvor
+ Tror nya dragningen av luften till aggregaten gjorde susen. Tyckte jag såg 1.1bar nu istället för 1.0 som sist. Ska kolla loggen i ECU:n
+ Bilen verkar hel ännu...


- Oljetemp på låda och axel skenar. Körde utan kylpumparna tills jag såg 140grader på bakaxeln. Den nya diffen spär nog på tempen en hel del. Lådan visade typ 120grader
- Loggsystemet gick inte att få igång. Jävlades med en USB-adapter som fungerade perfekt så sent som förra veckan
- RaceChrono på gamla telefonen vägrade hitta någon säkerhets-nyckel till pro-versionen och därmed vägrade även starta. Nödlösning med nya telefonen fast utan 10Hz-puck
- Måste göra något åt huven som vill flyga upp hela tiden. Mycket tape blir det



Körde ett par 1.01.xx tider med 1.01.30 som bäst. Optimalt varv på sektorerna var 59.60.... Det här med jämnhet funkar tydligen dåligt för mig... Bromspunkter som en gammal kärring då detta var första testet för mig och bilen i år samt ny bana. Ca 230 i toppfart. Däcktrycket var uppe på 2.3bar så jag får nog starta på 1.6 istället för 1.7 som idag och se vad det blir av det. Körde soppatorsk (hickade till) så jag ska tappa ur resterande bränsle och se hur mycket det är kvar. Det gick nog åt lite sås...

Gjorde en snabb vägning innan lastning och skrotet väger nu 1216kg med 40l soppa i. Har alltså gått upp i det närmaste 100kg sedan förra vägningen (kommer inte riktigt ihåg när men det var många år sedan, med gamla växellådan...) Golvet är inte vidare plant men lutar typ mellan 5 och 7mm åt vänster. Diagonalvikt såg bra ut och ännu bättre (50.0%!) med mig i. Lite övervikt på vänster sida. 52% fram även detta med mig i.

 

Nu har jag hunnit med lite seriösare vägning. Stort tack till Filip på TuneIT för att jag kunde hyra vågarna och ha dem i garaget ett tag.



Uppkörningsramper. Har lyft med 2-pelarlyften så dessa har jag inte använt
Display och kablage
Trevligt set med lastceller. Känns stabilt och verkar funka fint. Startar alltid på 0.0 och fladdrar inte när bilen står på dem
Vägning innan Ljungbyhed med rätt däck
Vägning idag för att hitta höjden på tyngdpunkten
Hyggligt nära med diffusorplåten...

Vägde bilen i våg och upphissad 330mm. Enligt sidan som Alex länkade till har bilen CG 438mm upp från marken tom och 480mm upp med mig i. Ingen aning om detta är högt eller lågt


Körde ju soppatorsk på Ljungbyhed senast (bilen hickade till i en sväng och sedan körde jag klart varvet i lugn takt och vidare in i depån). Var väldigt nyfiken på hur mycket bränsle det var kvar i tanken, så jag lossade en slang i botten och vred ner den över en reservdunk så jag kunde mäta hur mycket som kom ut... Typ några droppar... Uppsugssystemet till catchtanken verkar alltså fungera alla tiders! Loggarna visar inte heller några svaj i lambda förrän hicken vilket känns bra. Maskin gillar tydligen sås då den sugit i sig 40 liter på lite varmkörning och 26 varv på Ljungbyhed (varav drygt hälften på full attack)

 Repris Ljungbyhed


Var och provade Ljungbyhed en sista gång för året. Nu kördes den andra bansträckningen så det blev lite nytt i alla fall...

+ Bilen börjar verkligen bli körbar. När man vågar lita på att baken sitter fast går det att stå på rätt bra
+ Bromsarna. Har aldrig ens haft tendens till mattning. Finns mer att hämta om bara chaffisen vågar...
+ Fick igång loggningen (även om det strulade lite igen). Nu finns det mängder med data att behandla...
+ Det flammar gött vid avsläpp...

- Värmeproblem. Det var ca 25grader i luften och det blev det ju inte bättre av. Kylvatten, lådolja och diffolja överhettar vid lite längre hårdkörning (10varv?). Måste till en ny lösning. Funderar på större vattenkyl, bättre inflöde av luft samt att köra även oljorna i vattensystemet. Vinterprojekt
- Huven sitter fast för dåligt. Måste ordna en permanent lösning som inte innefattar en halv taperulle...
- Lite mystiska vibrationer när man kör ut med kall bil. Misstänker kardanen men förstår inte riktigt varför det försvinner när allt blir varmt och det går på full attack...?

Bästa tiden för dagen blev 57.57s. Finns nog en del till att plocka här om man vågar...

Film finns på Tuben

Kör 1.6 i kalltryck på däcken men når ca 2.3 i varmtryck. Ska nog gå ner till 1.5 och prova

Massa tack till Emil Larsson (audittquattro) som tog ledigt från jobbet för att hjälpa till. Brorsan var med även denna dag (även om han höll på att sabba hela körningen kvällen innan - men det är en annan historia...). Morsan fick rycka in och köra delar, Ille var nere med en förkyld Molgan och Linda tittade nerom med alla ungarna. En kanondag helt enkelt med strålande väder dessutom. Bilen verkar dessutom fortfarande vara hel...

Har pratat lite med Filip på TuneIt om bromsning och det finns en plan på startlösning i bänken. Får se lite vad jag orkar med i höst

När jag var och lämnade tillbaks vågarna hos Filip för ett tag sedan var vi förbi hans bromsbänk och kollade lite om det skulle gå att dra igång bilen med rullarna så jag skulle kunna bromsa den. Filip trodde det skulle gå fint så efter lite planering lyckades vi få till ett datum som passade båda.

Så i fredags var jag och hämtade släpen och lastade bilen på kvällen. Körde från Bjärnum på lördag vid 10 och landade hos Filip runt 13. I min enfald trodde jag att bilen skulle gå att rulla av från släpen och rakt över till bänken. Men som vanligt kom verkligheten ikapp när släpen inte gick in genom porten. Gick ändå bra med avlastning och uppdragning(!) på bänken. Som draghjälp användes Filips bil som lägligt nog är en hybrid och är väldigt lättmanövrerad i eldriftsläget. Skrattar för mig själv var gång den liksom bara glider iväg utan motorljud...

Nåväl, spännband runt trumman och i med backen på elbilen så drog vi upp bilen med hjälp av en drös plankor under framhjulen. Inga konstigheter att spänna fast bilen i bänken trots att det är rätt dåligt med plats när tanken sitter så lågt ner. Nu var klockan i regionen runt 15

Då var det bara att testa teorin med att dra igång den med rullarna. Första försöket var mest på prov och motorn snurrade ett par varv men utan att tända. Nästa försök lindade vi bandet runt rullen där höger bakhjul gick. Lite mer satsning från Filip och maskin small igång utan krusiduller! Gött!!!

Lite film på det hela
Jag var mest intresserad av att veta ungefär hur mycket effekt maskin lämnar och hur kurvan ser ut.

Effekt: 480 whp vid 7100 - hade hoppats på 50 till
Vrid: 550 wNm vid 5500 - väldigt flack kurva - brett register och fin körbarhet
Att maskin känns som en stor sugmotor är ju inte så konstigt när man ser kurvan...

Lite reflektioner kring data från loggar vid bromsningen:

Laddtryck: 0.6 vid 3000 - över 1 från 4000 till 7100 - max strax under 1.1 - endast mekanisk styrning med klockorna
Lambda: 0.8 - 0.85 - Mäter 1-3 samt 4-6. Skiljer nästan 0.05 mellan dem men jag misstänker mätfel med tanke på EGT i portarna
Avgasmottryck: 1.7 vid 7100 (varvstopp) - går om laddtryck vid 4700rpm
EGT: I kollektor 880 vid varvstopp - 802 788 790 789 787 795 i piporna, vilket jag tycker känns väldigt bra
Etanolhalt: Har ca 45% etanol. Resten V-power och diverse från E85
Vevhustryck: -0.2 nästan oberoende av last och varvtal
Oljetryck: Känns bra nu. Är lite högt tills man varmkört ordentligt, men å andra sidan såg jag aldrig det gå under 4bar igår med varm olja
Vevhusgaser: Hade satt på slang från utloppet och ner i en liten oljedunk. Blev endast lite kondensvätska mixat med oljedimman på botten. Tror inte det blev en matsked ens


Massa tack till Filip som verkligen ställde upp till 100% och var villig att prova en massa galna ideer för att få detta i hamn

   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69