Historia |
2015 del 2 |
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Fräste och passade in alla klackar på fästena till vänstersidan. Använde alla metoder jag kunde komma på - fiskelina, rätskiva, lod, vinkelhake, passbitar, måttband, etc... mycket huvudkliande (inte bara pga lössen...) | |
Av de 15 klackarna är inte många lika höga... Men det kändes hyggligt rakt till slut | |
Var och hämtade all plåt till kjolar och diffusorväggar hos
Jonas Engberg på Stewes Servicefirma i Konga. Fick stora rundturen både i
verkstan och i garaget där nya "grussprättarrörhögen" med egensnickrad
Willis kaross i aluplåt tar form. Enormt stort tack för hjälpen. Kan varmt
rekommendera deras tjänster i tunnplåt. Laser, stansning och bockning i allt
upp till 8mm. Kompetent folk med bra maskinpark Har passat in vänsterkjolen för att kunna provmontera |
|
Övrigt material till kjolar och diffusor | |
La högerkjolen bredvid för att måtta lite även på denna sidan | |
Vänsterkjolen på plats utan skruvar. Lite putsning på passningen sen sitter den fint | |
Nya framfjädrarna hittade hem. 122N/mm mot gamla på 89N/mm. 37% ökning borde väl märkas i alla fall..? | |
Äntligen sitter kjolsvepen på båda sidor...! Jäkla pill med få rätt på alla fästhål (15st / kjol) Nu ska _bara_ gavlarna nitas på samt skarven med själva plangolvet fixas... | |
Målet är att köra på Knutstorp den 30:e. Ser inte helt
omöjligt ut men det är en del saker kvar så det blir väl som vanligt stress
in i det sista Oljemagasinet klev in som sponsor med oljeprodukter. Kommer köra Castrol EDGE 10W-60 Ti FST i år. Hoppas på lite stabilare oljetryck |
|
Landade ett roligt paket från nya sponsorn | |
Hoppas det räcker hela säsongen... Passade på att prova deras rengöringssprej också. Skickade även med en bonus på väldigt koncentrerad spolarvätska |
|
Fortsättning med svepen. Fattar inte varför jag inte skaffat clecos innan... Det går i alla fall inte att vara utan när man provat... | |
Nu är både höger och vänster klara så långt det går. De sista nitarna skall dit när den sitter på plats | |
Förstärkningar nitades på de plana delarna av golvet så det inte bucklar så mycket. Även fixat hål för oljepluggen (lilla plåten som sitter precis innan bränsletanken) | |
Blev bra mycket bättre även om man får vara lite försiktig fortfarande | |
Landade även ett paket från Hannes på StreetPower. Lite gott och blandat men framförallt avgasbandage. Är lite rädd för värmeutvecklingen mellan golven så hela rullen gick åt... | |
Huven har fladdrat oroväckande när det går som fortast så jag tänkte sätta två dzusar ner i fjäderbensstaget. Trött och sleten mätte jag givetvis fel!!! Men tur i oturen visade det sig sedan när jag konstruerade fästena i CAD:en så hade det inte fått plats där jag tänkt utan blev mycket bättre på "fel" ställe... Inte ofta en miss blir en hit... | |
Klamrar modell lätta Blir mer fixturer än färdiga bitar, men
lätta blev de!! Ämne och fixtur |
|
Körda första rundan i fixturen | |
Inte mycket kvar... | |
Delade samt borrade / gängade | |
Själva fästet till fjädern är bara halvfärdig. Lite halvknepig att spänna upp... | |
Nu är det nära!!! | |
Gjorde färdigt de kompletterande huvfästena Fixturkörning |
|
Helt klara | |
Pånitad fjäder samt provmontering av hållare | |
Förvånansvärt att så lite material kan kännas så styvt... | |
Kändes stabilt och bra när allt kom på plats | |
Var och hämtade hem mina gamla underläggsbockar till den portabla lyften. Kompletterade med lite snickeri så nu kan jag komma under bilen när den står på hjulen. Gött! | |
Har ju länge misstänkt självlåsning i bakvagnen vid roll så
jag tänkte byta ut ena uniballen i båda momentstagen. Har ingen CNC-svarv så
jag fick plåga en gammal kompis (som jobbar dygnet runt på sin
bearbetningsfirma redan) som snällt nog ställde upp. Halvfabrikaten i SS2244 klara. Gänga M18x1.5 vänster.... Stort tack till Martin Nyman på Lenova i Markaryd! |
|
Efter lite pill fick jag upp dem i svarven för slutbearbetning | |
Provmontering i staget. Gängan kändes helt ok | |
Bussningar ipressade. Fick trycka med hylsa modell stor | |
Gillade inte innerhylsorna som följde med då hålet var i regionerna 7-8 tiondelar stort till en M12 och dessutom lite långa. Tillverkade egna i SS2541 med bättre mått... | |
Inpassning av sidoplåtar till diffusorn. Blir lite provisoriskt med popnit vid körtillfälle. Skall göra om med skruv senare då jag måste plocka av dem vid lastning av bilen | |
Länge leve clecos... | |
Vet inte hur många gånger jag skruvat upp och ner plangolvet!! Nu är det i alla fall på plats med alla skruvar loctiteade samt skarvar och hål silvertapeade. Väldigt nöjd med resultatet. Väldigt plan i mått och inte mycket vågig. Efter förstärkningarna faktiskt inte så skramligt heller. Vikten är ju klart ett stort minus... | |
Ser ju halt ut i alla fall... | |
Fick hjälp en kväll av Basse och Bulle med att göra nya provisoriska infästningsstag till vingen. Flyttade upp 130mm och bak 70mm. Känns som den sitter bra mycket bättre här. Ska utvärdera detta innan stagen med aeroprofilen tillverkas | |
Även nya huvudbrytaren hittade sin plats i batterilådan. Lödning på plats i vanlig ordning så att fingrarna sov i ett helt dygn. Bra skit... | |
De här sista två veckorna låg sömnen i snitt på 4h/natt.
Natten innan Knutstorp var som vanligt inget undantag.... Nåväl, det var
inte jag som försov mig denna dag. Oscar (DAP) vaknade lite sent i Tollarp
men gled in på nytt PB precis innan vi skulle ge oss iväg. Bra början på en
racedag När vi kom ner till Knutan var det blött och kallt. Vi lastade av och backade in i garaget vi hyrt (tack Micke!). Det tar ett tag att lasta av och få bilen körklar så vi hoppade över warmup. Ingen större förlust då jag bara hade slicks med och det fortfarande var blött... När att var i ordning tankade vi och siktade på 37% etanol. När vi drog igång pumparna visade mätaren 60% etanol men efter 5min rundpumpning visade den faktiskt just 37%! På med sparkdräkt och andra tillbehör och startförsök, vilket innebär puttning för startmotor är ju borttagen. Ja just det. Det glömde jag kanske nämna.. Provstart hemma hann jag aldrig med i år... Men efter lite slit av polarna small den igång som om den aldrig varit avstängd. Däremot var oljetrycket lite högt efter både byte av oljeviskositet (5W50 till 10W60) och lite väl optimistisk justering av ventilen på torrsumpspumpen. Lite stressmek senare ute i det uppfriskande regnet var även detta tillfixat och vid ny start såg alla värden bra ut. Lite sena till kvalet rullade jag i all fall ut på slicksen i regnet... Det var halt... Fes runt på 1.25 i rena driftstilen... Bilen fungerade dock alldeles utmärkt! Även kval 2 kördes i samma tempo och på samma yviga sätt. Till finalen torkade faktiskt stora delar av banan upp och det gick att ladda på lite bitvis. Varken däck eller bromsar kom i närheten av arbetstemperatur och vissa delar av banan (bl.a rakan) var fortfarande blöta men jag lyckades köra 1.11 på 5:e varvet i alla fall. Och få bullerflagg... MEN! Det vara bara två ekipage i slicksklassen som trotsade vädergudarna denna dag och min medtävlare fick problem med maskinen så pokalen gick till lilla (nåja...) mig! |
|
Denna ska sparas... Vinnare av första KotS på Knutstorp | |
Den går nog inte magert i alla fall... | |
Blött men inte regn | |
Ser torrare ut än det var | |
Det går inte att dra runt showen med enbart föraren... | |
Roligt med pokal men roligast var att alla ombyggnader
verkade fungera och hålla ihop. Svårt att utvärdera greppet bak men jag
tyckte absolut inte det kändes sämre i alla fall under dess förutsättningar.
En väldigt rolig detalj var att jag äntligen fick till flatshiften! 80ms verkar funka finfint! Vilken känsla att bara dra till och så hoppar nästa kugg i helt utan protester. Ska justera ner TPS min till 10% istället för 20% som det är nu för då borde det gå att använda även vid shortshifts. Länk till 1.11 varvet på tuben Finns sjukt fina bilder på bilen på TAnu:s Facebooksida. Väldigt duktiga fotografer! Finns också en rolig bild på en väldigt sliten förare med pokal i näven... Nu ska jag grotta ner mig lite i loggarna. Tror faktiskt inte att jag hittar ett TPS-värde över 80% på hela dagen... Jag återkommer i ämnet! Gonatt!! PS STORT tack till alla polare som ställt och ställer upp i vått och torrt. Utan er blir det inget kört!! |
|
Kort datasummering: VF Nom 71, Min 51, Max 95 |
|
HF Nom 72, Min 49, Max 89 |
|
VB Nom 48, Min 21, Max 69 |
|
HB Nom 49, Min 14, Max 64 Dåligt kalibrerade data, men tittar man relativt ger det en bra bild. 100 motsvarar fullt utfjädrad, Nom som den står obelastad. Ca 80mm fjädringsväg fram och 100 bak (inkl genomslagsgummi på runt 10mm). Spontant tycker jag den rör sig mycket...? Max intryckning bak är 4mm från genomslagsgummit på en långsam bana med dåligt grepp...? |
|
Var rätt schleten efter KotS så bilen fick vila ett par
veckor. Tanken var att bara göra en liten uppgradering på dämparna fram till
KoM - men som så måmga gånger förut så sket det sig...
Handlade modifierade Bilstein-insater hos Sellholm som passar i originalfjäderbenen. Kortade och shimsade för banåka |
|
Blästrade / slipade av färgen på fjäderbenen för att svetsa på.... | |
.... förstärkningsplåtar från MPRE | |
Insatserna var 2mm större i diameter och tog därmed upp all plats som fans i röret. Och lite till... Fick bygga specialverktyg för att slipa ner de små ojämnheter som fanns inne i röret efter bl.a svetsning... | |
Iom dämparens större diameter så såg muttern lite annorlunda ut. Detta medförde att endast 5mm av gängan användes samt att tätningen som sitter i muttern kom längre upp än nödvändigt. Gillade inte detta så jag svarvade en dorn och tryckte ner bussningen 5mm i röret och kortade ner det lika mycket | |
Det var tunt och vekt så jag fick köra med verktyg för att göra spår till segersäkring | |
Här står själva dämparen avklädd och skäms under operationen... | |
När jag ändå hade alla delar i framvagnsupphängningen lösa passade jag på att kalibrera givaren lite bättre. Hade sedan innan "insatser" för att kunna flytta upphängningen utan fjäder och dämpare | |
Modifierade denna lite och mätte ca var 10:e mm. Visade sig att jag hade ett nästan konstant fel på ca 18% under hela arbetsområdet. Bara att ändra i loggmjukvaran. Nu kan jag lita på dessa värden i alla fall | |
När jag tittade närmare på bromsoket hittade jag ett konstigt slitage... Skivan har varit emot i oket i ovankant ut från centrum på bilen.. Har inte upptäckt detta förrän nu men jag har inte granskat detta så noga innan så jag vet inte när det uppkommit heller... | |
Har alltid kört med adaptrarna som kom med kittet från Sellholm. Dessa är ju egentligen till lite mindre skivor som sedan modifierats med distanser. Beslöt att tillverka egna adaptrar med rätt mått som var lite styvare | |
Lite förbearbetning fram..... | |
..... och bak..... | |
... innan körning på fixtur | |
Halvfabrikat klara | |
Färdigställning | |
Adaptrarna klara | |
Blev en del brickor, pinnskruvar och modifiering av vanlig MC6S 12.9 skruv för att få kittet komplett | |
Hoppas detta hjälpte, det blev ju onekligen en viss skillnad mot det gamla | |
När jag ändå hade hubbarna av beslöt jag att byta framhjulslager för de har nog gått sina mil... I vanlig ordning kanske man skulle snygga till dem nu när de ändå var tömda... Jaja, har tanken väl dykt upp är den svår att bli av med så jag fixade till baksidan.... | |
.... och körde lite lätthål i ringen | |
Själva fjäderbenet komplett.... | |
.... och på plats i bilen med bromsok och adapter monterad | |
Hastade ju ihop ett par nya framspacers till KoM förra öret
så dessa fick sig omgång med lättning i fräsen när de ändå var avplockade (i
en återanvänd gammal fixtur!! Detta händer inte ofta... )
Spacer i fixtur |
|
Lätthål körda | |
Utan vs med lätthål | |
Båda klara | |
Nästa projekt var att byta rör i krängaren. Skulle gjort
detta till KotS men han inte med att göra det. Det visade sig att detta (i
vanlig ordning skulle en person av ordning tillägga) spårade ur lite.... Jag
återkommer i ämnet.... Klockan tickar i rasande takt mot 2:e augusti . Har dykt upp fler saker på listan som måste åtgärdas då jag redan rivit bort det gamla Blir nog (som vanligt) inget softande innan denna körningen heller... Ska försöka uppdatera lite oftare nu innan Mantorp |
|
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |