Historia |
2016 del 1 |
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Har rivit ner och kollat alla grovfilter. Har inte gjort detta sedan jag satte ihop motorn 2005 (inte för att den gått så många timmar...) så det var väl på tiden. Hittade inget onormalt mer än en bit silikon som lossnat från en packning på tub. Inga förklaringar på oljeläckage heller än så länge. Detektivarbetet fortsätter... | |
Delarna till kuggremhjulet kom tillbaks efter anodisering | |
Nu är allt på plats | |
Skruvar man ihop något måste man ju kompensera med att skruva sönder lite mer.... Nu var det lådans tur att åka hiss i jakten på oljeläckaget! | |
Verkar vara något på spåret... | |
När nu lådan snällt hade flyttat på sig kanske man skulle provmontera det nya svänghjulet / kopplingen...? | |
Gamla vs nya svänghjul / koppling | |
Svänghjul provmonterat | |
Jo, det verkade som den kände sig hemma direkt. Blir nog svårt att övertala den om att hoppa ner för en liten balanseringstur till Martin på Luntec | |
Lamellerna var inte riktigt som de gamla så jag fick svarva ner min hemmasnickrade centreringsdorn ett par tior. Lamellerna passade bra på lådaxeln i alla fall | |
Fortsatte att riva lite med lådan. Har länge tänkt byta utväxling på ettan så det får nog bli ett nytt samtal till farbror Janne... | |
3.15 slutväxel sitter inte i än men jag har lyckats handla på mig en i alla fall. Sitter 3.54 i för tillfället. Ska även byta diff i samband med detta. Faktiskt köpt av en gammal Rejsa-profil (Andreas Lidström) | |
Gillar inte packningsklet så jag tog tag i att fixa
o-ringstätning mellan låda och kopplingskåpa Uppspänd och inmätt. Verkar fortfarande plan och fin. Kastade upp den och spände fast för att rikta. Ibland har man tur. Lutade 5 tiondelar på 140mm i X. Bara att spänna ordentligt.. |
|
Spår färdigt. Lite drygt att fräsa med 2mm fräs. Spindeln gör inte mer än 6000rpm så matningen var blygsamma 90mm/min... | |
Snöret tillpassat. Ska bara fixa lim så det blir ändlöst också | |
Körde bort till Martin en sväng efter jobbet. Fick på svänghjulet med lite specialskruv som jag svarvat till för att hålla slitytan på plats. De vägde samma inom 0.02g efter lite justering. Resultatet var helt ok utan justering |
|
Provade även för skojs skull med tryckplattan. Tråden som
hindrar solfjädern att öppnas för mycket satt kvar så resultatet var mest en
fingervisning. Obalans på 1g på radien av vevaxeln kan mycket väl förklaras
av detta och låg också i linje med "benen" på tråden. Ingen åtgärd Hämtade även packbox och svänghjulsbult på Volvo så nu är det klart att skruvas ihop igen |
|
Bakaxeln råkade ramla av... | |
Inte så mycket mer kvar av originalet än infästningspunkternas placering | |
Väger bly med alla delar på | |
Lite naknare utförande | |
Även fjäderbenen fram åkte av | |
Så här mycket löst på bänken har det inte varit sedan långt
innan jag flyttade bilen till det nybyggda garaget... Tur det går fortare
att skruva än att göra nya delar... Ska åka upp till Sellholm nästa tisdag och byta utväxling i lådan. Tänkte köra dämparna i dynon för att se vad jag har och förhoppningsvis kunna få lite tips på förändringar. Tänkte lite fler dumma tankar när jag nu plockat ner allt men vi får se vad det blir av det hela... |
|
Pga dåligt inflytande av Fyrken var jag och handlade på mig en nyare variant av T6 maskin. Visade 150kg i traversvågen när jag lyfte av den inklusive halvpall. Saknas ju en del grejor men inte så farligt ändå för 3liter och sex cylindrar. RN-vev, kolvkylning och stabilare gjutning. Kanske byte av det gamla och lite manligare sniglar..? Vi får se | |
Var även och hämtade nya diffen. Kul pryl med ramper, låg förspänning och kolfiberlameller att jämföra med min antika näst intill stelopererade Dana diff. Vägde 6.4kg. Tänkte kasta i denna ihop med 3.15 utväxlingen när jag ändå ska bygga om axeln... | |
Rampvinklar | |
Snygg om inte annat... | |
Jag och Emil Larsson åkte efter jobbet på måndagen och var
uppe i Köping vid 23-tiden. Lyckades få kontakt med föreståndarinnan på
hotell Lilla Station och checka in. Sov som en stock, vilket jag inte brukar
göra på hotell. Bra betyg. Enkel frukost och så var vi borta på Sellholm
Tuning vid strax efter 7. Kjell (som inte gör annat än skruvar MPG-lådor...)
var på plats och på samma glada humör som vanligt. Satte igång med lådan
efter lite skitsnack. Tog inte många minuter innan den låg i delar. Alla delar i en och samma hög... |
|
In i tvätten och så inspektion.. Allt såg bra ut! | |
Bytte ut bottenaxeln där ena drevet till ettan sitter samt motgående drev och ihop igen. Klart till lite efter 9... Frukost med fortsatt skitsnack... | |
Efter det snackade vi med Janne om bl.a deras helt
nyutvecklade diffhus med möjlighet att shimsa om och byta ramper utan att
plocka ut kronhjul / pinjong. Normalt tar ett sådant byte kanske 3h, nu går
det att göra på 30min ute vid banan. Bra vid testdagar etc. Riktigt porrigt
billethus och lika porriga inre delar. Kändes riktigt fin. Ska bli kul att
se hur den presterar i verkligeten. Vi fortsatte med att köra mina bakdämpare i dynon. Gert var väldigt trevlig och kändes verkligen bra att bolla ideer med. Dämparna verkade vara i bra skick och lite kurvor plottades fram. I korthet ska jag köra med lite mer fjäder fram (160N/mm), shimsa om dämparna fram till lite hårdare kompression, grövre krängare fram (O40mm rör). Bak ska jag för det första justera ner dämparna till det läget jag trodde jag hade dem i när jag körde (var kompression 2 av 8 och rebound 6 av 8 - jag var säker på att de stod i K1, R1... ), flytta ner panhardstaget, nya bärarmar , ny infästning i karossen av momentstaget och nya diffen... |
|
Lite rör till krängare och bakvagn | |
Gamla ettan | |
Lite mer delar från Jannes speedshop. Blir alltid mer än det
var tänkt... Stort tack till Janne med personal för en trevlig dag! Goa gubbar. Det är lika roligt och lärorikt var gång man åker upp. Varje gång väntar man också med skräckblandad ångest på fakturan som följer... |
|
Har även börjat skruva ner nya motorn. Veven ser ju betydligt trevligare ut än sin föregångare. Men den får nog bo i sitt gamla hus även denna säsong... | |
Har även börjat riva i bakaxeln. Den här kompisen behöver tydligen gå till tandläkaren... Ena diffdrevet saknar en tand... Fattar inte vart den tagit vägen... Får leta vidare när jag har gjort verktyg att öppna upp huset med... | |
Nya framfjädrar Lite hårdare (160N/mm vs 120), lite kortare (150mm vs 200) och lite lättare (1.4kg vs 2)... Handlade även en uppsättning 140N/mm om det skulle bli för bra, men jag provar med 160N/mm först |
|
Rev ner en gammal delningsapparat av modell Kina... Smidde
ihop en koppling till ett stegmotorkit jag säkert haft liggandes i 3 år..
Smällde ihop elprylarna med en gammal dator med parallellport jag sparat för
ändamålet. Lite knappande senare så rörde sig motorn hör och häpna. Inte
illa av en gammal mekanist... Behöver lite större motor så kanske man slipper veva och hålla varven i huvet (för där börjar det tydligen bli fullt med tanke på allt som trillar ut...) Kanske tillochmed kan fräsa med rundmatning med lite smart programmering (enklare spår typ) Fantastiskt att det finns gratismjukvara för sådant här... |
|
Kanske inte världens snyggaste design men allt fungerar och känns hyggligt stabilt | |
Stenqvist var och bromsade sin gammel Evo hos Martin
häromdagen. Äntligen skulle man kunna säga!! Har stått många år nästan
färdig men utan motivation att göra det sista klart. Bulle tog tag i det
hela och färdigställde det som var kvar. 900whp är inte illa i en 2l fyra.
UTAN laddluftkylare... Ett trevligt bromspapper. Grafen börjar på nästen 6000rpm... |
|
Här har det varit tyst ett bra tag. Har hjälpt lite polare
men har även hunnit med lite på min bil Fick ju hem nya framfjädrar från KH samt hjälpfjädrar från Sellholm. Efter lite funderande skissade jag upp distanser på 20mm och svarvade fram dem |
|
Fjäderbenet ihop igen med de nya 160N/mm fjädrarna samt omshimsade och 10mm ytterligare kortade dämpare | |
Hämtade nytt rör till krängaren fram hos Janne sist. O40x2mm. Bara att sticka av röret i svarven igen och svarva fram nya svetsändar mellan de olika dimensionerna | |
Blev bra efter lite svets och färg. Inga missöden med orientering som sist... Det har sina fördelar att sova ibland... | |
Har provat lite olika varianter nu. Hoppas detta blir den bästa hittills... | |
Fick även modda lite i fästena för att få plats vid husen till sugsilarna. De hade dessutom spruckit i en fog då jag belastade dem hårt med utslagsbegränsningen jag var tvungen att ha med dämparna i det gamla, 10mm längre, utförandet. Borde göra nya men det får vänta... | |
Fjäderben och krängare på plats igen. Fixade även till stagen mellan kniv och ben med sexkantsfattning och lite färg. | |
Ska bli spännande att prova | |
Trångt även efter flytten av krängaren (vid sugsilen) | |
I ett försök att bota oljeläckaget som jag tror jag lokerat till bakre vevaxeltätningen tillverkade jag ett verktyg för att montera den nya utan skador. Kändes bra vid montage, bara att hålla tummarna. | |
Monterade även nya svänghjulet och kopplingen ordentligt. Lite pilligt att hålla den rackaren på plats när bultarna skulle momentdras. Fick bli lite specialverktyg även till detta men nu sitter den där... | |
Passade även på att täta alla småhål med aluminiumtape när lådan var nere | |
Nästa stora puck var att modifiera axeln. Första delmomentet var att plocka ur 3.15 utväxlingen ur donatoraxeln. Smidde ihop ett verktyg för att dela huset. Fick spänna rätt bra för att få ut eländet. Till råga på allt var kronhjulet lite angripet av rost... Inte optimalt men jag ska prova i alla fall så får vi se om det håller | |
Blev en liten roadtrip till Martin och Ingvar på IGMAB.
Mycket trevligt besök. Kanonbemötande precis som hos Sellholm. Efter
demontage av befintlig utväxling och diff (den saknade difftanden återfanns
i oljan vid pinjongen...!) åkte den upp i jiggen för att fixa till
vinklarna. Det visade sig att jag kört runt med positiv camber vilket
tydligen inte var helt ovanligt på oriktade axlar. När gasverket gjort sitt
har jag nu 0.5grad negativ camber och någon mm toein. När axeln svalnat
monterades utväxlingen och den nya diffen utan missöden. För skojs skull
provade vi hur mycket förspänning den gamla diffen hade. Ingvar orkade inte
rubba den... Summerat ger det här förhoppningsvis lite förbättringar i jagandet på överstyrningen - bättre hjulvinklar och följsammare diff. Första gången jag har varit i kontakt med IGMAB men jag kan varmt rekommendera dem. |
|
Här har det varit lite varmt.... | |
Efter lite bättringsfärg kan den åka i igen så jag kan måtta lite på panhardstaget | |
Då var det dax att få lådan på plats. Har varit rätt
besvärligt att komma till luftningsnippeln på sprängkåpan så planen var att
förbättra detta Köpte lite stålomspunnen slang med M10x1 nipplar. Borrade upp befintligt hål för luftnippel och gängade för slangnippel |
|
Tillverkade adapter mellan slangnippel och luftnippel till andra änden av slangen | |
Fyrkant så det är lite lättare att hålla vid montage / demontage | |
Rördragning i sprängkåpan som innan men nytt urtrampningslager till den ombyggda gamla SAAB slavcylindern | |
Låda komplett och redo att hissas på plats | |
Koppling kopplad och luftad. Gick som en dans att göra själv
med oljesug inköpt på Biltema. Asnöjd! Får se om jag behöver begränsning på pedalen. Den går lätt att trycka ner med handen i alla fall. Ska kolla när den släpper, men då måste det vara en man till i garaget... |
|
Allt med lådan på plats och fastspänt. Olja påfylld och rundpumpning genomförd. Inga läckor vad jag kan se än så länge | |
Då får vi verkligen hoppas att jag fått bukt med det ganska
stora oljeläckaget jag hade sist. Bara att fortsätta med bakvagnen |
|
Började med att sme ihop ett lite bättre fäste för axeln till växellådsdomkraften | |
Bakaxel med diff (Titan), utväxling (3.15), bromsoksfäste (egna alu) och drivaxlar (lättade med långa hjulbult för 28mm spacer) vägde 57kg i traversvågen. Lägger man till 4.3kg per komplett bromsskiva, 500g per spacer, 2150g per bromsok, 20kg per hjul och 1kg olja summerar man axelvikten till ca 112kg. Ofjädrad vikt är ännu högre då man skall räkna in delar av bärarmar, coilovers, krängare och kardan... | |
Gjorde lite delar för att enkelt labba lite med höjder och
rörelser på axeln. Övre fäste samt gängstång |
|
Nedre fästen | |
Max utfjädrat | |
Max infjädrat. Snabba slutsatser är att utan ett momentstag inkopplat flyttar man axeln utan märkbart motstånd på endast ena sidan. Koppar man in även momentstag nummer två börjar bortre ände följa med efter ca 50mm lyft. Kopplar man in krängaren på mjukaste sättning lyfter andra änden efter ca 20mm. Upphängningen genererar alltså egen krängningshämning som dock verkar vara betydligt mindre än krängaren. Om detta är linjärt och eller konstant beroende på infjädring har jag svårt att mäta. Geometrin på "fyrlinken" är alltså även konstaterad kass i praktiken. Funderar på lösning men jag vet inte om jag orkar / hinner göra något åt det i år Kalas att ha log på axelposition så man kan analysera var den har varit i efterhand. Får nog höja 10mm bak för det känns som jag varit väldigt nära eller kanske tillochmed i bumpstoppen i dämparen |
|
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |