Historia

 2007 del 1
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

Som inledning på 2007 hjälpte jag Oscar och Emil på D A P att fräsa vars ett plenum till deras fjuttiga ;) 1.8l Audi-motorer. De skall sitta i ett rörramschassie med glasfiberkaross av DTM-snitt. Utgångsmaterialet var 4st 18kg klumpar SS 4212 aluminium. För att kunna spänna upp dem till färdigt resultat blev det att bygga ett antal fixturer....

Fixtur för utvändig körning

Fixturplatta för invändig körning
Detalj till ramen för invändig körning
Fixturen komplett för invändig körning av ytterkåpan
Efter att ha planat ena sidan samt kört hålbilderna var det äntligen dags att sätta fräsen i arbete på allvar. Mycket spånor blir det...

Ytterkåpan efter första grovkörningen

Ytterkåpan efter ytterligare skrotning
Ytterkåpan färdig utvändigt
Luftinloppen och o-ringsspår frästes samt ytan från det hållet grovfrästes på innerkåpan
Ytan efter finfräsning
Hela innerkåpan efter grovfräsning
Innerkåpan efter finfräsning utvändigt
Fixturen för invändig körning av ytterkåpan uppsatt. Innerform grovfräst
Innerform efter ytterligare grovfräsning
Ytterkåpan helt färdigkörd
Fixturen gjordes om för att passa innerkåpan. Notera gummimattan i botten för att stöda och minska vibrationer. Fungerade kanon och helt utan vibrationer
Innerform grovkörd på innerkåpan. Lite special uppspänning...
Innerkåpan helt färdig, inklusive o-ringsspår
Efter ca 100 timmar beredning och fräsning av de 72kg:en återstår nu endast ca 7kg....

 Emil har svarvat trattarna som skall sitta på en modifierad orginal insugsfläns med Adel Wiggins-klämmor. Kommer definitivt inte gå sönder av laddtryck i alla fall....

Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69