Historia |
2007 del 1 |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Som inledning på 2007 hjälpte jag Oscar och Emil på D A P
att fräsa vars ett plenum till deras fjuttiga ;) 1.8l Audi-motorer. De skall
sitta i ett rörramschassie med glasfiberkaross av DTM-snitt.
Utgångsmaterialet var 4st 18kg klumpar SS 4212 aluminium. För att kunna
spänna upp dem till färdigt resultat blev det att bygga ett antal
fixturer.... Fixtur för utvändig körning |
![]() |
Fixturplatta för invändig körning |
![]() |
Detalj till ramen för invändig körning |
![]() |
Fixturen komplett för invändig körning av ytterkåpan |
![]() |
Efter att ha planat ena sidan samt kört hålbilderna var det
äntligen dags att sätta fräsen i arbete på allvar. Mycket spånor blir det... Ytterkåpan efter första grovkörningen |
![]() |
Ytterkåpan efter ytterligare skrotning |
![]() |
Ytterkåpan färdig utvändigt |
![]() |
Luftinloppen och o-ringsspår frästes samt ytan från det hållet grovfrästes på innerkåpan |
![]() |
Ytan efter finfräsning |
![]() |
Hela innerkåpan efter grovfräsning |
![]() |
Innerkåpan efter finfräsning utvändigt |
![]() |
Fixturen för invändig körning av ytterkåpan uppsatt. Innerform grovfräst |
![]() |
Innerform efter ytterligare grovfräsning |
![]() |
Ytterkåpan helt färdigkörd |
![]() |
Fixturen gjordes om för att passa innerkåpan. Notera gummimattan i botten för att stöda och minska vibrationer. Fungerade kanon och helt utan vibrationer |
![]() |
Innerform grovkörd på innerkåpan. Lite special uppspänning... |
![]() |
Innerkåpan helt färdig, inklusive o-ringsspår |
![]() |
Efter ca 100 timmar beredning och fräsning av de 72kg:en
återstår nu endast ca 7kg.... Emil har svarvat trattarna som skall sitta på en modifierad orginal insugsfläns med Adel Wiggins-klämmor. Kommer definitivt inte gå sönder av laddtryck i alla fall.... |
![]() |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |