Historia |
2019 del 3 |
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Lämnade in V70 för service. Lämnade med en liten övrigt
lapp. Servicen var kanske de lilla eller...? Saken är den att det finns bra yrkesbilskruvare, det svåra är bara att hitta dem och att lyckas anlita dem. I detta fallet gick jag på personlig referens men det verkade nästan omöjligt att få honom att utföra arbetet då han håll på med mer avancerade grejer än service... Efter många turer gick det vägen i alla fall. Väldigt nöjd med resultatet. Svar på alla frågor både på papper och via telefonsamtal. Typiskt att han skulle sluta på Volvo ett litet tag efter jag lyckats hitta honom bara... |
|
Jag skulle ju bara..... Fick reda på servicen att bussningarna i bärarmarna bak var slut. Har tyckt den är lite orolig på vägen även efter dämparbytet och justermöjligheterna bak är ju inte många så jag klickade hem lite grejor på nätet. Eller... ja det blev rätt många grejor när allt kom hem... Aldrig reparera, alltid uppgradera verkar ju vara en rimlig devis... Lite grövre krängare fram och bak
|
|
Justerbara camberstag till bakvagnen | |
Justerbara toestag till bakvagnen | |
Nya länkar till krängare bak samt stänkskydd bak | |
Gjorde en snabb koll på hjulinställningen innan byte. Inte konstigt att den käkade upp framhjulen på 500mil när det var 12mm toeout... Resten var tätt ok faktiskt | |
Inte roligt att vara under den då den är riktigt risig här... Det här blir nog att justera i mjukvaran nästa service. Inte lätt att på det samma på de nya armarna | |
Det var dessa bussningar som var helt kass. Både höger.... | |
... och vänster. Tröttnade på att glo på rost var jag än vände huvet så det blev även en rejäl omgång med skrapning / rengörning / slipning och målning / underredsbehandling på de ställe jag kom åt |
|
Rost, rost, rost... Tur att krängaren skall ersättas i alla fall. Även balken blev bättre efter lite jobb men jag hatar rostlagning över nästan allt annat | |
En sista före bild på det som skulle bort där bak | |
För att byta bussningen bak fick givetvis hela bärarmen
plockas av och följdjobbet av det var ju att bromsok, skiva, bromsledningar,
elkablar, givarkontakter, etc, etc måste bort... Bussningen gick hyggligt att ta bort och ersattes med lila PU-bussning från PowerFlex. Skrapning och målning gjordes också när den ändå var av Blev lite trevligare att titta på efter bytet. Camberstag och krängare på plats |
|
Även toestag på plats. Blev att fräsa ett eget fäste till
xenonlampsjusteringen för den som följde med var rena skämtet. Passade
kanske till någon annan bil, men inte denna i alla fall... Otroligt många timmars skrapande och spejande gav en viss utdelning på utseendet. Får se hur länge det sitter kvar och gör nytta.... |
|
Det låter ju inte så märkvärdigt att byta bussningar men jag
lejer gärna bort det om det blir en nästa gång.... För att slippa lossa spindelleden då den garanterat gått sönder i damasken fick jag borra ut nitarna i bärarmen istället. En typisk lösning som genomsyrar hela denna operation. Inte mycket som var rakt på skruva bara... Den bakre bussningen på främre bärarmen var det bra nära att jag gav upp på. Var någon visko-historia som var snudd på omöjlig att dela och när jag väl fått hål på den luktade det minsta sagt apa... Förstärkte hållaren när jag ändå var i farten då original var väldigt klen. Ersatte med PU-bussning från PowerFlex. Främre bussningen gick lättare (notera att jag inte skrev lätt...) och den ersattes med svart PU-bussning från PowerFlex. Lite skrapning, slipning och färg / body så såg det användbart ut igen. Notera att krängaren sticker fram lite diskret på denna bild också. Det är nog för att jag helst vill förtränga allt jobb med att byta den.... Slutade med att jag fick släppa ner baksidan på motorvaggan och vålda in den den vägen. Hade alvarliga tankar på att kapa den på mitten och svetsa ihop den på plats innan... |
|
Blev att bulta dit spindelleden. Var inte väldigt mycket
material över så jag ville inte borra större än nödvändigt. Blev M12 bak och
Martin på Luntec hade några 7/16 UNF med fina muttrar som passade bra i
Ø11-hålen framtill. Efter ett par omgångar med nörmätning och justeringar tyckte jag att det så rätt bra ut. Åkte ner till Mose och kollade med riktig utrustning och det var inte långt borta. Den ligger nu betydligt stabilare på vägen men komforten fick sig ännu en törn. Bytte däck efter det snabba slitaget fram och de var ingen höjdare. Provar nog inte Hifly fler gånger. Gör inte det du heller... Skakar, hoppar och väsnas så man kan bli tokig. Blir nog en snabb nerslitning på dessa också, måhända av en mer (o)naturlig orsak... |
|
Fyrken övertalade mig att en ny IC var bra att ha för original var inte mycket att skriva hem om. DO88 hade tagit fram ett fint ersättningskit så det vara bara att handla. Känslan var god när jag packat upp det ur lådan. Bra instruktion för själva bytet var ett stort plus. | |
Handlade även deras kit med grövre rör från luftmassemätaren till inlopp turbo. Samma upplägg med bra instruktion gillas | |
Det var en del jobb med själva bytet men allt gick bra till slut. Svårast var nog att få till servokylslingan. DO88 hade även ett kit att byta ut under IC-slangen för original var den inte grov. Passade fint den också | |
Passformen på röret mellan luftmassemätare och turbo tycker jag inte var helt hundra men det gick att få ihop till slut. Lindade den med värmeisolationstape så den inte suger åt sig all värme i pannrummet | |
I samma veva så släppte DO88 ett kit med annan luftburk och
filter. Fyrken ordnade ett sådant också lite snabbt och lätt. Fick det
nästan innan det kommit ut på marknaden och passformen var lite sådär mot
filtret. Vet att de nyare passar bättre. Samma upplägg med bra instruktion gjorde bytet smidigt |
|
Allt passar fint mot originalgrejor och de utbytta delarna. ECU:n sitter nu inte i insuget längre utan på ett eget fäste som följde med kitet | |
Mycket större area in till filtret än originalgrejorna. Finns papper på DO88:s hemsida med siffror mellan original och detta | |
En lite grövre slang till vänster.... | |
och en lite klenare till höger | |
Körde upp hål i gallren i fronten så luften kommer in lite bättre | |
3D-printade fullradietrattar till avsluten på slangarna. Tycker hela modifieringen blev bra till slut. Bilen beter sig dock fortfarande som skit med BSR-mjukvaran. Snarare ännu sämre än bättre faktiskt..... | |
Av två anledningar har jag under en längre period funderat
på att bygga nytt avgassystem. För det första så har det nog varit med i
10år för det ser rätt skabbigt ut och flexen läcker lite precis vid
kallstart. För det andra så låter den som en symaskin... Dock ville jag göra det mer familjevänligt än det som satt på 945 som lät för mycket. Planen var att ha två stycken ventiler i systemet. En som bypassar katten vid fullast och en som kan stänga för ena pipan bak med fullflödesdämpare. Efter mycket klurande var det bara att sätta fart. Intressant att det inte gick att plocka ner systemet utan att skära sönder det på mitten. Undrar hur man skall göra egentligen...? Började med att göra en fixtur för att fästet till värmeskjölden skulle gå att flytta över till nya downpipen. Sen var det bara fram med vinkelslipen och kapa loss flänsen som var stor och fin. Lite modifiering i fräsen så passar en 3.5"-böj aldeles utmärkt och flödesmässigt ut från turbinen ser det alla tiders ut |
|
Blev en lång lista till Hannes på StreetPower... Blandning av 3.5" och 3" rostfria delar. Lite delar i 3" hade jag sedan innan i reserv | |
Börjar med 3.5" långböj. 2st 3.5" flexar. Fortsätter med 3.5" rakt rör eller grenar till katten med 3" påstick | |
3" universalkatt monterad med 3" v-band fram och bak.
Fortsätter med 3" rör fram till 3" flex. Fortsätter med 3" bakåt Andra tarmen har ett vakuumstyrt 3.5" spjäll som sedan konar ner till 3" innan det går ihop med det andra flödet |
|
Efter sammanslagningen blir det 2st långböjar följt av en
kona ner till 60mm rör som skarvas på befintligt system innan bakaxeln.
Detta blir steg 1. Steg 2 blir att göra hela vägen bak i 3" vid ena sidan
samt att ha ett servostyrt 3"-spjäll för att stänga ena kretsen. Att det blev gjort i två steg fanns ett par anledningar till. Dels har jag svårt att ha bilen på lyften i all evighet, dels är det intressant att veta hur ljudet blir av att plocka bort en dämpare och ersätta katten med en annan |
|
Gick att få till downpipen riktigt bra! Inte mycket fulkapning för att få plats | |
Att svetsa på flexarna däremot är något jag hatar. Tycker bara det bränner bort material utan att "läka ihop". Tror det blev tätt till slut, men snyggt blir det inte... Använde original upphängningsgummi med lite modifierade original "fästpinnar". Dessa är ju i svart och rostiga och tråkiga så det fick en skvätt äkta Biltema kallgalv över sig. Får se hur länge det håller... | |
Här syns förgreningen till katten | |
Inte helt lätt att få det bra när det slår sig så in i bomben... | |
Efter katten sitter flexen för att ta upp lite av både skevheter och värmeförändring | |
På andra sidan sitter 3.5" spjället med vakuumklockan. 3.5" v-band både före och efter för att sedan kona ner till 3" | |
Trångt om saligheten för klockan och slangen. Även kabeln till bakre lambdasensorn ligger här i en ganska ogynnsam position | |
Sammanslagningen av de båda systemen. 3" | |
Svängarna efter sammandragningen fram till befintligt system | |
Bild på systemet i tunneln bakifrån och fram | |
Bil framifrån och bak. Tur här inte finns en kardan för då hade det blivit trångt... Som det är nu känns det väldigt bra. Inte risk att det tar i någonstans i karossen och ligger inte under karossen förutom krökarna bak och det ser ungefär ut som original. Känns som det inte kommer påverka markfrigången något och det är ju ett stort plus! | |
Använde även originalgummi till upphängningen i slutet av tunneln. Lite ombyggt fäste i karossen och lite ombyggt fäste i röret. Biltema kallgalv även här | |
Fick bygga om förstärkningsstaget fram rätt drastiskt för att få plats med den. Sitter rör från en gammal krängare till 240:n framtill. Modernt med återvinning... | |
För att skapa vakumm återanvände jag ytterligare en del, nämligen farthållarpumpen från 945:an. Jag använder aldrig farthållare så den har inte slitits på de senaste 11 åren. Frågan var ju bara om den fungerade eller den hade begat ihop under dvalan... | |
Men jo, den surrade igång efter lite undersökning av
elschemat i Haynes manualen. Krävs rätt mycket undertryck för att öppna
helt, ca -0.4bar. Jag modifierade även stången på klockan så den bottnar
istället för att ventilen skall bottna för det sker lite efter 90grader. Tar
en stund att tömma klocka och ledning så det gäller nog att styrningen ser
till att ha vakuumreserv innan det behöver användas. Då var det bara att plocka ner bilen från lyften och hålla andan vid uppstart... Allting verkade faktiskt ok. Inga läckor konstaterades och inga konstiga ljud mer än spjället som låter lite ibland. Verkar inte ta i någon stans när det blir varm heller. Ljudet blev knappt märkbar förändring. Kanske lite vid last men inte annars |
|
Lite parallellt med bygget av avgassystemet började jag spåna på styrningen till spjällen. Valet av microkontroller föll på en Arduino MEGA. Hittade en lämplig display på 4 rader, 20 tecken, I2C interface och tillhörande knappsats. Ett 8 utgångars reläkort införskaffades också. Nu var själva grunden bestämd och skisser på displayens utseende nästa puck. | |
Lite snabba skisser för inkoppling | |
Lite fortsatta skisser på inkoppling i bilen | |
Lite mer skiss / dokumentation av tänkta kablar i bilen mellan elen i motorrum och boxen i handskfacket | |
Lite dokumentation av inkoppling av kort. Har gjort en sida till varje kort | |
Efter lite kopplande och mängder med testande och kodande kändes det som systemet skulle kunna få bekänna färg ordentligt i bilen. Ingen snygg kod men den blev i alla fall 1500 rader lång... | |
Reläkort | |
Liten smidig 1-tråds tempgivare. Skall ligga i lådan i handskfacket. Finns en prob till som skall ligga i HMI-kapslingen på instrumentbrädan | |
Nästa steg var att göra en behållare till vakuum /
tryckgivare och alla portar samt fäste för mätare och MAC-ventil. Locket kört första tempo i skruvstycke |
|
Bottendel första tempo i skruvstycke | |
Locket färdigfräst på fixtur | |
Gravering klar på locket | |
Bottendel klar på fixtur | |
Håltagning för 1st MAP/MAT-sensorer i vardera kammare | |
Lock och botten till behållare helt klara | |
Här syns insida. Bottendelen har spår för o-ringstätning | |
Locket har ett antal G1/8" portar för diverse anslutningar. Några är reserv och kommer pluggas tills vidare. Finns några i bottendelan också. Får se om de skall användas till dränering om det samlas vätska i behållaren | |
Här är behållaren påklädd med 2st tryckmätare, 2st MAP / MAT-sensorer, MAC-ventil, kopplingar och slangar. Redo för montage i bilen helt enkelt | |
Yxade till en fästplatta som skall sitta på batteriboxens framsida | |
Den behövde komma ut en bit så ett par distanser fick tillverkas också. Lade till ett antal gängade hål för jordning också | |
Började klä på fästet med komponenter | |
Går fritt i bilen men mer är det inte. Inte vidare servicevänligt men det finns inte så många alternativ. Även pumpen gick att få in med skohorn | |
Till slut var hela operationen klar | |
Rätt mycket kabel och slang som går in till handskfacket.
Draget in genom batterilådan, framför torpeden och in genom torpedplåten. Fick svarva till en adapter för att ta signalluften från insuget där bromsservot är påkopplat. Mycket klurande innan det var löst. |
|
Provade att starta maskinen och den drar bra med vakuum, ca -0.75 till -0.8. Behållare, backventiler, kopplingar, etc verkar hålla bra tätt dessutom. Sjunker när man stängt av motorn men det tar många minuter innan undertrycket försvunnit helt | |
Kopplade även in en provisorisk panel med vippor i handskfacket så jag kunde prova pump, pumpventil och spjäll. Systemet fungerade bra men motorstyrningen fungerade bara ännu sämre. Går verkligen som skit på last om spjället är öppet. Är väl iofs bra för då bör det ju göra skillnad när systemet väl är anpassat för det | |
Köpte ett LED-kit till helljuset från Vparts. Det var inte direkt "BoltOn". Ingen beskrivning över huvud taget och inte ens när jag ringde dit fick jag några bra svar. Blev att modifiera efter eget huvud. Känns inte helt bra att ha hål in i strålkastarens baksida som inte är tätade och själva boxen sitter med dubbelhäftande tape på baksidan så det blir som en enhet i alla fall. Lyset däremot blev bra. Helt otroligt bra! Det är jag väldigt nöjd med i alla fall! | |
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |