Historia |
2007 del 2 |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Då var det äntligen dags att jobba lite på grejer till 240:n igen. Prototypen till växellådsbalken passar bra så då var det bara att fräsa fram de skarpa grejorna. Efter första grovbearbetning av en bit 7075 blev detta kvar | |
Lite mer finkörning och den sidan var klar | |
Efter semifinishing ser andra sidan ut så här | |
Undersidan färdig | |
Delen som skall in i röret tappade lite vikt... | |
Röränden helt klar | |
Slutlig vikt 130g..... | |
Prototyp för att känna lite på hävarmslängderna i växellänkaget | |
Provade lite på plats. Går ganska trögt men kommer nog fungera | |
Efter lite svarvande och fräsande var handtaget till nya spaken klar. Vikt ca 200g inklusive spärrhandtag och kontakt för mellangas via solenoiden. Aluminium SS 4212. Sammanfogat med stark gänglåsning på cylindriska ytor. | |
Anslutning mellan handtag och resterande spakrör. Genomförningshål för kabel och konad för minskad vikt. Skall svarvas ihop med komplett handtag för passning till spakröret. Limmad ihop med handtag. | |
3mm gods, 32mm ytterdiameter och 15mm hål ger ett greppvänligt, starkt och lätt handtagsrör. | |
Lock med uttag för brytare. Aningen ursvarvat | |
Handtag för spärr till friläge och back. Väldigt likt ett bromshandtag till mountainbike från Biltema... ;) | |
Jaha, då var gavlarna till nya spakstället klara. | |
Lite fixtur för att spänna upp dom i fräsen | |
Distanserna mellan gavlarna färdigsvarvade. | |
Förstärkningsplåtarna till nya spaken frästes även de på fixtur efter lite förberedande fräsning och borrning. | |
Ena plåten färdig. Väger inte mycket... | |
Var på Harald Nyborg och köpte mig en handöverfräs. Köpte även en 50-delars sats med olika fräsar. När jag kom hem och skulle testa fräsen visade det sig att 40mm ut från spindelnosen kastade fräsen 1.2(!!!)mm. Tillbaks igen och bytte till en som "bara" kastade 0.3mm (hade mätklocka med till affären för att slippa fler turer, killen i kundtjänsten hade aldrig sett en sån förr). Fräsarna verkade bra i alla fall, var inga problem att fräsa spår eller runda kanter på en provplanka. Kommer nog till stor nytta innan bussen är klar.... | |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |